پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 119461
تاريخ مصرف کارت سوخت تمام شد!
تاریخ انتشار : 1393/08/18 09:05:17
نمایش : 1556
سناريوهاي افزايش قيمت و ابطال کارت سوخت خودروها در سال‌جاري منجر به کاهش و مديريت مصرف انواع حامل‌هاي انرژي در ناوگان حمل و نقل نشده است. از اين رو دولت قصد دارد با رونمايي از کارت هوشمند انرژي عصر جديد سهميه بندي سوخت در کشور را کليد بزند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، همزمان با ورود به هشتمين سال عرضه کارتي بنزين و اجراي نظام سهميه بندي فرآورده‌هاي مختلف نفتي، دولت تدبير و اميد به منظور مديريت مصرف انواع حامل‌هاي انرژي در ناوگان حمل و نقل کشور به ويژه بنزين، گازوئيل و سي.ان.جي، طرح عرضه کارت انرژي را در دستور کار قرار داده است.

براساس مراحل مقدماتي مطالعاتي اين پروژه، قرار است پس از انجام مراحل کارشناسي و اجراي آزمايشي تمامي حامل هاي انرژي عرضه شده به ناوگان حمل و نقل کشور در قالب يک کارت هوشمند تحت عنوان " کارت انرژي" به خودروسواران عرضه شود.

مطابق با آمارهاي رسمي منتشر شده در کشور هم اکنون به طور متوسط روزانه ۷۰ ميليون ليتر بنزين، ۵۰ ميليون ليتر گازوئيل و بيش از ۲۵ ميليون متر مکعب سي.ان.جي و گاز مايع در ناوگان حمل و نقل کشور مورد استفاده قرار مي گيرد و در مجموع روزانه معادل بيش از ۱۴۵ ميليون ليتر سوخت در کشور مي سوزد.

متوسط مصرف انواع حامل‌هاي انرژي در طول چند سال گذشته تاکنون با وجود اجراي سناريوهاي مختلف قيمتي و غير قيمتي همچون افزايش قيمت‌ها، ابطال کارت‌هاي سوخت خودروهاي سبک، سنگين و موتورسيکلت‌ها نه تنها کاهش نيافته که حتي با رشد و جهش مصرف هم روبرو شده است.

از اين رو مسئولان دولت به اين جمع بندي رسيده‌اند که با عملياتي کردن کارت هوشمند انرژي خودروسواراني که چندين وسليه نقليه همچون موتورسيکلت، خودرو سواري و يا خودروي سنگين در اختيار دارند تنها با استفاده از يک کارت حامل انرژي مورد نياز خود را مطابق با يک سهميه ماهانه تامين کنند.

در شرايط فعلي کارگروهي متشکل از مسئولان وزارت نفت، شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران، وزارت نيرو، معاونت اقتصادي مناطق آزاد و برخي از کميسيون‌ها و تشکل‌هاي صنفي غير دولتي براي انجام مطالعات تکميلي اجراي کارت هوشمند انرژي تشکيل شده و قرار است اين پروژه را در سه فاز آزمايشي و نهايي در استان‌هاي مختلف کشور اجرايي کنند.

بر اساس آخرين تصميم گيري اين کارگروه، مقرر شده است به زودي طرح کارت هوشمند انرژي در دو منطقه آزاد اقتصادي آزاد قشم و ارس به صورت پايلوت و آزمايشي عملياتي شود و در مراحل بعدي اين پروژه در برخي از استان‌هاي ديگر کشور هم اجرايي شود.

پاي سامانه سوخت به کل جايگاه‌ها باز شد

 هم اکنون بيش از ۲۰ ميليون کارت هوشمند فعال بنزين، گازوئيل و گاز مايع در کل کشور فعال است، با اين وجود طراحي و مراحل مقدماتي نصب سامانه هوشمند سوخت در جايگاه هيا سي.ان.جي کشور هم آغاز شده است.

از اين رو پس از نصب و راه اندازي سامانه هوشمند سوخت در جايگاه هاي بنزين، گازوئيل و گاز مايع، حالا نوبت جايگاه‌هاي عرضه سي.ان.جي بوده که به سامانه مديريت مصرف و عرضه سوخت مجهز شوند که در اين صورت عملا شرايط براي عرضه حامل‌هاي انرژي با کارت هوشمند انرژي فراهم مي‌شود.

يکي از مهمترين اهداف دولت در عرضه حامل‌هاي مختلف انرژي با استفاده از کارت انرژي آن است که خودروسواران مي‌توانند با ضريب تبديل مشخصي، به جاي بنزين از CNG استفاده کنند.

شناسايي خودروهاي بنزين سوزي كه در كارگاه‌هاي غيرمجاز به صورت غيراستاندارد دوگانه سوز شده اند، امکان پرداخت الکترونيک هزينه بنزين، گازوئيل و CNG از ديگر مزيت هاي مطرح شده از سوي مسئولان وزارت نفت در صورت تحقق و عملياتي کردن کارت هوشمند انرژي در کشور خواهد بود.


 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html